donderdag 4 april 2013

INSPIR PEOPLE : Patrick Guedj


Een aantal jaar geleden kwam ik een artikel tegen over Patrick Guedj, de huisfotograaf van het parfum merk Kenzo. Ik heb het toen bewaard in mijn zakelijk Feel Good schrift. Een verzameling van inspirerende foto's, mensen en citaten.

De titel BEELDENDICHTER raakt me omdat het eigenlijk perfect omschrijf zoals ik me voel als ik aan het fotograferen ben.




Patrick Guedj neemt ons al jaren mee op zijn denkbeeldige reizen voor de Kenzo-parfums. Het gaat om tijdloze geurcreaties die hij op een quasi onirische manier in beeld brengt, in totale symbiose met een huis dat natuur en poëzie bij elkaar heeft gebracht.
Het geheim: kortfilms, verpakkingen en reclamefoto's die tot de verbeelding spreken en ons raken tot in de ziel.

Zijn benadering van de fotografie in combinatie met zijn activiteit als creatief directeur van de Kenzo-parfums heeft hem ertoe aangezet zelf de reclamecampagnes van het merk te verwezenlijken.Zowel voor zijn reclamecampagnes als voor zijn reportagefotografie probeert Patrick Guedj indrukken te vatten, te fotograferen en te filmen om te komen tot beelden die spontaan en toch heel nauwkeurig gekadreerd, kleurrijk en doordrongen van zintuiglijkheid zijn.

Patrick's inspiratiebronnen..
De visuele wereld van Robert Frank, Max Pam en Bernard Plossu. Zij hebben hem beïnvloed en doen dat nog steeds. In hun foto's ligt een zekere zin voor poëzie en het vage en hebben tegelijk ook een ongelofelijke technische nauwgezetheid,  in het bijzonder wat de herkadering betreft. Voor Patrick is het een echte persoonlijke zoektocht, het begrip perfectie/imperfectie; de rijkdom van een foto komt volgens hem ook door toevalligheden en benaderingen..

Patrick's idee over het geheim van een parfum dat tijd en mode overstijgt
"Het moet wel een heel bewuste keuze zijn, een parfum dat ontwikkeld werd met veel waarheid, oprechtheid en creatieve kracht. Het moet onderscheiden, verassend zijn en geen weerspiegeling zijn van de tijdgeest."

Patrick Guedj, een man die gepassioneerd is door de vragen die men aan hem stelt omdat ze hem aanzetten tot nadenken en horizonten openen..










Foto's
Video

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het altijd tof om te weten wat jullie van de blog vinden. Feedback & tips zijn welkom!